بلاک چین (blockchain) یا زنجیره بلاکها

شاید همه ی ما در طول فعالیت های مالی تا کنون به مواردی برخورد داشتیم که انجام یک سری فعالیت های مالی زمان زیادی را تلف کرده است یا به دلیل عدم دسترسی اطلاعات بانکها به یکدیگر برای نقل و انتقالات پول در بازارهای مختلف مالی مانند بورس و بانک و بیمه به مشکلاتی دچار شده ایم. اکنون تکنولوژی بلاک چین میخواهد این زمان را به حداقل برساند و معتقد است میتواند یک تحول عظیم را در صنعت مالی ایجاد کند. با استفاده از تکنولوژی بلاک چین موسسات مالی میتوانند به صورت کنترل شده به اطلاعات مشتریان خود در سایر موسسات دسترسی پیدا کرده و انجام تراکنش ها و انتقالات مالی و پولی در حداقل زمان و به صورت تمام اتومات انجام میشود

به اعتقاد بسیاری در سال ۲۰۱۷ حجم سرمایه گذاری ها در حوزه ی بلاک چین چندین برابر شده و استارتاپ های فینتک و همچنین شرکت های مال دنیا برای باقی ماندن در بازار رقابت مالی ناچارند زیرساخت های خود را با این تکنولوژی وفق دهند. هم اکنون موضوع زنجیره بلاک ها و قواعد حاکم بر آن به داغترین موضوع در محامع کارآفرینی و صنعت مالی دنیا تبدیل شده است.

پرداخت های دیجیتال و تجارت الکترونیک

قطعا ظهور شیوه های پرداخت الکترونیک و انجام تراکنش های آنلاین تمام بخش های تجارت الکترونیک را تحت الشعاع قرار داده و به فراگیر شدن آنها کمک شایانی کرده است. روش هایی مانند پرداخت های فرد به فرد یا اپلیکیشن هایی که مدیریت تمام حساب ها را به صورت یک جا برای هر نفر فراهم میکند از اولین و متداول ترین محصولات این حوزه است. اما فین‌تک خود را به محدودیت های خشک بازارهای مالی مقید نمی کند.
استفاده از شبکه های اجتماعی برای اطلاع رسانی از بهترین قیمتها و بهترین نوع وام ها، اطلاع رسانی از جدیدترین تخفیف های فروشگاه های نزدیک به هر مشتری، ارائه اعتبار به مشتریان خوش حساب تمامی اینها از ویژگی های جدیدی است که فقط در محصولات فین‌تک به چشم میخورد و به شدت مورد استقبال بازار مالی به خصوص جوانان و قشر حساس به قیمت ها قرار گرفته است.  

وام دهی

یکی از بنیادی ترین تغییراتی که فین‌تک در بازارهای مالی ایجاد کرد، استفاده از مدل های جدیدی برای خدمات وام دهی به افراد حقیقی و حقوقی بود. پیشگامان این حوزه که استارتاپ های آسیای شرقی هستند با استفاده از روش های اجتماعی و پول خرد توانستند ریسک عدم بازگشت پول را به حداقل رسانده و در عین حال، بهترین نوع وام را هم از لحاظ مدت زمان بازپرداخت و هم از لحاظ نرخ بهره به مشتریان خود ارائه دهند.
این وام ها، گاهی در قالب سرمایه مورد نیاز برای شرکت های کوچک و متوسط بوده که توان استفاده از وام های سنگین بانکها و موسسات مالی را نداشته و به دنبال راه های کم خطرتری برای جذب سرمایه هستند. این روش ها برای کشورهایی با قوانین سرمایه گذاری سفت و سخت مانند چین همانند یک بمب عمل کرده و به شدت به رشد شرکتها و همچنین گردش پول های خرد در اقتصاد کشور کمک کرده است.

تجربه مشتریان

حسی که مشتریان در هنگام دریافت خدمات تجربه میکنند از مهمترین عوامل برندسازی و همچنین افزایش وفاداری در مشتریان است. متاسفانه بانکداری سنتی در این خصوص عملکرد بسیار ضعیفی داشته، اما با ظهور اپلیکیشن ها و برنامه های فین‌تک، میزان رضایت مشتریان از خدمات دریافتی و تجربه آنها در حین دریافت آن رضایت بخش بوده است.
از طرف دیگر استفاده از این تجربیات مشتریان باعث میشود در داخل سازمان های مالی نیز، ساختارها، محصولات و شیوه ارائه انها به گونه ای تغییر یابد که رضایت مشتری به بیشترین حد خود برسد و به این ترتیب وفاداری و میزان بازگشت مشتریان افزایش یابد.